Wednesday, January 2, 2013

Target tahun Baru

Selamat tahun baru semua. Apa azam tahun nie? Azam aku tahun nie nak kurangkan kadar kematian anak bebiri seterusnya menambahbiak bebiri yang sedia ada. Tahun 2012 tahun yang mencabar. Bebiri aku 7 ekor jadi mangsa kebuasan anjing2 liar yang datang tak diundang. Kadar kematian anak bebiri masih tinggi - 21%. Banyak anak yang mati sebb ibu dia kene mastitis. Next post aku akan display performance all bebiri tahun lepas.


Anak- anak batch bulan Disember 2012. Ada 20 ekor semuanye
 
Seronok tengok anak2 dorper posing..haha



Bapak no 1 tengah tekun makan. Kecik nama dia!!


Lunch Hour. Masa nie aku pun dh rilek2 je sbb kambing dh tekun makan

8 comments:

  1. akhirnya..trcpai hjat tgok dorper mragut dlm ldg swit.haha..ohsemm bro.hehe..den bru trnak biri2 tahun 2012 dlm bln April.stakat ni ada 26ekor,ada sekor induk mati pnyakit,2ekor melarikan diri,11ekor anak lahir 1ekor mati sbb xckp umur.yg lain2 alhamdulillah ok..biri2 stakat ni agk mudah pnjagaan sbb jrg kna pnyakit..den hanya pantau simptom kecacingan shja n kalu ada bg ubat cacing..

    target 2013 nk tmbah induk biri dri 16ekor ke 30ekor lpas kndg baru siap..sronok tmbah kwn penternak baru nih..:-)

    ReplyDelete
  2. saya start dulu dengan 8 betina n sekor jantan. tahun 2011 saya tambah 5 ekor induk betina, cadang tahun nie nak cari induk dorper betina n induk jantan dorper. tapi budget xnampak lagi nie. Bulan lepas baru tukar lantai kandang. bulan nie pasang pagar keliling kandang n kaw. napier

    ReplyDelete
    Replies
    1. apsal tukar lntai bro,xssuai ka?kwn den tahun lpas dkat 4ekor anak biri baru lahir mati kaki tersepit.fktor keadaan kndang pun kna amik kira dlm pntrnkan ni.den buat jarak antara kayu lntai dkat 1-1.5cm jgaklaa.biar lubang luas kaki jatuh xpe boleh angkat balik jgn trsepit xleh angkat mmg matila jwbnya..den pun Insyaallah boleh psg pgar kliling ldang swit 5ekar tu bulan ni..kayu merbau baru siap potong utk bt tiang pnyokong pgar,sruh orang asli potong bro murah dlm 80sen skaki merbau tu..pyah dh nk dpt skrg..Napier dpt gakla tnah 3ekar utk tnaman napier..bulan ni jgak nk clear kwsn tu..byk kuar modal awal tahun nih..hehe

      Delete
    2. kayu lantai dh start reput.jarak lubang dh makin besar, banyak anak baru lahir tersepit.lagipun umur kandang dh 5 tahun, so mmg patutla lantainye kene tukar (kandang nie 2nd hand,owner asal dh cuci tangan). saya pakai kayu gred b (masak) 3kaki X 1kaki X 12kaki,beli direct dari sawmill,setan rm1100.
      Wahh merbau tu,kayu keras mmg tahan buat tiang kayu.stakat 10tahun,i-allah xapa2. saya pakai angle bar 2x2 je.kat sni nk dpt kayu berkualiti mmg payah.ada pun harga sama cam kayu gergaji dr kilang aje

      Delete
  3. Salam naxz. Full time breeder ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam tuan, saya full time pengembala,lom bleh jd breeder yg berjaya lagi :)

      Delete
    2. Alwigoatfarm ni sifu den ni..blum hbis lg den mnuntut ilmu dgn dia.hehe

      Delete
  4. saya pun folo blog bro alwi dlm senyap2.hehe

    ReplyDelete