Tuesday, January 28, 2014

Pengajaran 2013

Assalamualaikum rakan2 semua..lama dh ak xupdate blog ni.nyaris2 nk masuk inactive bloglist.hihi

2013 dh berakhir. Alhamdulillah. Banyak pengalaman dan pengajaran yg aku dapat. banyak yang pahit. kematian bebiri akibat serangan anjing meningkat. pening kepala aku. skali anjing datang..4ekor.pandai plak anjing2 ni pecahkan kumpulan bebiri. pecah n tangkap. sekor kejar,yang lain standby terkam kambing yang terpisah. depan aku pun dia berani kejar. menyirap darah. kalo ada senapang mmg bersepai la ko...
solusi nya aku letak umpan kulit ayam kat setiap simpang jalan masuk ke kawasan ragutan. lbh kurang 200ekar. lepas ujan je aku jejak laluan yg biasa anjing2 ni lalu. asal ada tapak baru je..aku letak umpan baru. mmg menjadi. berbelas ekor mati terbongkang. Alhamdulillah dari bulan 10 smpai skrg aku xnampak kelibat anjing liar lg.

aku jugak belajar benda baru pasal makanan bebiri aku. bebiri aku kalah dengan grain khususnye wheat pollard. aku plak terlambat dapat info yang wheat pollard ni tinggi fosforus tp rendah calcium. mmg aku bg skit je tiap hari tapi disebbkan calcium deficiency,bebiri aku ada yang jalan mcm alignment lari.kaki belakang senget. mula2 kene aku xtau cmne nk rawat. inject antibiotik. xde kesan. bebiri dh payah nak bangun sbb kaki blakang dh lemah. last2 sembelih. bila problem ni jd kt bebiri lain aku try ubat yg lain plak. terracalcium. Alhamdulillah berkesan. bagi molases skit utk dia dpt tenaga tambahan. skrg aku lebih prefer soybean hull dari wheat pollard. tambahan plak skrg aku dh dpt stok sesame meal. campur soyhull dgn sesame meal utk gemukan jantan.
bersambung.....

4 comments:

  1. Boleh tau pakai racun apa untuk anjing tu?

    Terima kasih kerana kembali berblogging.harap dpt update dengan lebih konsisten bro naxz

    ReplyDelete
  2. Saya campur kulit ayam dgn lenex (xtau ejaan betul). Kalo pkai puradan anjing dpt detect bau racun tu.
    InsyaAllah sy akan rajin update blog wlaupun payah skit nak menaip pakai hp...

    ReplyDelete
  3. Penternak fulltime ptut kna rajin cket update blog ni.Sbb pnglman n ilmu lg byk dr pntrnk part-timer mcm den ni ha.Nak update ape pun xtau dah weh.haha..Tq for the sharing bro..mcm alwi ckplah apa2 jnis bijirin@konsentrat yg tnggi krbohidrat@tnaga mmg nisbah Fosforus lg tnggi dr Kalsium.Mmg kna hati2 bab ni..

    ReplyDelete
  4. salam bro naxz
    aku baru join ternak bebiri...apa pendapat ko kalu aku beli induk malin ....pejantan barbados/dorper....stakat pengalaman ko jenis malin ok tak..atau aku beli induk cross je ....

    ReplyDelete