Sunday, March 10, 2013

Bakal pejantan

Salam...

Minggu lepas sekor bebiri aku kene gigit anjing. Mati di tempat kejadian. Kematian pertama tahun nie. Sad but true. Itu risiko semi-intensif. Aku kne plan bela seekor anjing, buat cover area ragutan bebiri? Persoalannya camne nk latih anjing ni nk bg paham command tuan dia. Adik aku kata, aku kene tgk Siri Dog Whisperer kat Discovery Channel. belajar behaviour anjing. Anjing local or german sherperd?tuan2 ada pendapat tak?

2013 masih belum ada kelahiran. Aku nk tunggu smpai bulan 5 nie, nk tgk baper bebiri yang dh beranak. ikut sifir aku, kalo dia beranak sblm bulan 5, maknanya dia akan beranak lagi hujung tahun. so setahun 2 kali beranak.

So far, anak bebiri aku batch disember menunjukkan pembesaran yang memberansangkan. nie percubaan menggunakan dedak yang baru. ada anak jantan yang berpotensi menjadi pejantan based on growth rate. pic2 nie aku amik pagi tadi, nk memenuhi permintaan seseorang. hehe. enjoy!


3 musketeers

Bandot nama dia!Mak dia barbados, bapak dorper

zorro nama dia. Mak bapak dorper.
 Yang lagi sekor tu aku xdpt nk amik gmbr, aku masuk kandang je dia terus terjah aku. suka tanduk2 kaki

13 comments:

  1. bebiri menarik, tapi aku dah bela kambing semenjak sekian lama, so fokus aku pada kambinglah.

    anyway, jemput bro naxz hadir AGM dan menjadi ahli persatuan pembiak kambing malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. xpe prof, fokus pada satu je. saya pun nk fokus kat bebiri je dulu, xnak yang lain. banyak yang kene blajar lagi.jalan pun terhuyung hayang lagi

      Delete
  2. perghh..kemas ank bebiri tu,mantap bdan dia.bro naxz pkai dedak baru jenis ape?brapa byak bagi sekor utk shari?

    anjing kampung dh ler bro naxz,cri ank dia latih dr kecik bru mngikut kata.kalu amik anjing yg dh biasa gembala lg bgus.hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pakai dedak dinding pre starter. bulan pertama saya bagi 200gram sehari. bila dh pandai makan rumput saya kurangkan 100g.bulan ni saya bg 3hari sekali je

      saya mmg nk bela anjing, dh tempah dengan orang tapi anak anjing tu lom cerai susu lagi

      Delete
    2. brapa hrga dedak Dinding tu bro Naxz?smela den pun dh tmpah ank anjing..tp xtau ler..dh branak ke belum.haha

      Delete
  3. kalo amik kt kilang rm59. amik kat kdai rm61. kat belah utara maybe murah sbb kilang dia kat perak

    ReplyDelete
    Replies
    1. perghh..bleh tahan hrga dia.pellet soya meal FFM Cap Persahabatan bru RM48 50kg..den pkai yg ni utk creep feeding ank kcik..

      Delete
    2. maybe mahal sebb dia prestarter kot,kalo utk breeder biasanye bawah rm50. saya pun nk cuba pakai ffm, bagi kat induk. baca komen rakan2 sume,ffm nie bagus kan..

      Delete
    3. FFM ni kira jnma bleh dprcyai la dh lma dlm indstri mknn trnkn mcm Dinding,Soon Soon,Biofarm Felda..ddak khusus utk prngkat trtntu mmg mhal kot,den xprnah pkai bro naxz.hehe..tp tgk ank biri2 tu chat2 je mmg ssuaila tu..

      Delete
    4. Ni pun tengah peringkat percubaan bagi dedak dinding tu. batch akan datang pun sy nk try lagi pakai dedak ni.maklumla stok banyak lagi.hari tu terbeli banyak, setengah tan skali order. pasnie xnkla simpan stok lama2, dedak senang rosak

      Delete
  4. di Johor kan? bleh dapat agak agak RM brape baka dorper ni kalau ada ladang nak jual?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo yg dh matang umur dkat2 setahun biasa rm1.5k seekor. Ada gak yang pakai timbang rm35/kg.kalo amik dr importer lagi mahal..

      Delete