Sunday, March 10, 2013

Rumput oh rumput


Salam sume. Smoga kita terus maju dalam bidang perternakan. Masa aku start bela bebiri dulu, aku mmg plan nak buat kawasan ragutan di kawasan depan kandang, kawasannye tak besar pun, kira2 30 kangkang kera. hehe. Walaupun aku menggunakan konsep semi-intensif, tapi aku pikir perlunya forage berkualiti  sebagai makanan sampingan.

aku mengkaji dan aku terbaca info pasal fresh forage kat blog ni www.usahawantani-kelantan.blogspot.com. Setelah mengkaji, aku buat keputusan untuk menanam rumput ruzi dan stylo ciat. kriteria yang aku pilih, kandungan protein yang tinggi. masa tu aku xtau lagi istilah2 dlm pemakanan, crude fiber, DM dll. 


Rumput Ruzi
Alhamdulillah, apa yang aku tanam 3 tahun dulu rupanye tak sia2. kalo ikut info dari nurternak.blogspot.com, ruzi merupakan antara forage yang berkualiti. stylo ciat pula merupakan legum. Pemberian 20-30% legum ni akan memberikan kesan pembesaran yang signifikan (based on kajian).


Stylo Ciat

Ada sejenis rumput yang tuan asal kandang kambing nie tanam. aku tak tahu nama dia, Mula2 dulu bebiri aku xbaper minat dengan rumput nie, tapi skrg dh makan. kdg2 aku cut n carry buat sarapan bebiri nie. kalo sapa2 tahu apa nama rumput ni, bgtau la. rumput nie nampak dominan, subur, abis kawasan legum stylo ciat dia ceroboh

Apa nama rumput ni? keras dan tajam!

Kalo aku ada kawasan luas, mmg aku nk tanam rumput ruzi n legum stylo banyak2, buat cut n carry utk breakfast bebiri. napier yang ada skrg nie aku nk maintain je, xnak tambah kwsn, cukup kot seekar. tahun nie nk cuba ruzi + stylo + napier


4 comments:

  1. macam rumput Signal(Bracharia Decumbens) je tu..tp xpastila..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi dia xde bunga,xde btg cm rumput biasa.dia mcm lalang,cuma daun dia tirus n xlebar

      Delete
    2. cer bro tgk kt blog ni jnis2 rmput..http://zakifarmtemerloh.blogspot.com/2012/05/jenis-jenis-rumput.html mgkin Bracharia Humidicola@Rmput Konovia tu kot..hehe

      Delete
    3. aah sebijik sama dengan rumput tu. thaanks bro,akhirnye dpt gak nama rumput nie

      Delete